پریود و درمان اضطراب دوران پریود

 اضطراب دوران پریود را بسیاری از زنان تجربه کرده اند. علایم اضطراب ناشی از پریود ممکن است به صورت ترس، گریه، پرخاشگری، بی خوابی و دیگر مشکلات خلقی ظاهر شود و فرد را دچار مشکل کند. اطلاع از اضطراب پیش از پریود باعث می شود فرد به صورت درمانی و یا رفتاری اضطراب دوران پریود را کنترل کند و یا از شدت آن بکاهد. مرکز مشاوره پاسداران (شمال تهران) در خدمت هموطنان عزیز جهت ارایه موضوعات مربوط به دختران و کلیه ی خدمات مشاوره ای می باشد.

 اضطراب دوران پریود

عادت ماهانه (قاعدگی یا پریود)

عادت ماهانه سیکلی است که اغلب در دختران در فاصله ی زمانی خاصی شروع می شود. این سن ممکن است از 8 تا 15 سالگی و در مواردی 16سالگی آغاز شود که در طی آن پوشش داخلی رحم ریخته شود و دوباره سلول ها به بازسازی آن می پردازند. چرخه ی پریود بین 3 تا 10 روز است و به طور کلی پریود در زنان باردار و شیرده اتفاق نمی افتد. این روند از آغاز بلوغ شروع می شود و تا سنی که یائسگی نامیده می شود، ادامه می یابد.

هورمون ها عامل اصلی و کنترل کننده ی قاعدگی هستند. شدت و ضعف پریود به هورمون ها بستگی دارد و این هورمون ها هستند که نقش اساسی در بروز تمامی تحولات جسمی و خلقی در این پروسه ی زمانی بازی می کنند. اضطراب دوران پریود از مسایلی است که بسیاری از زنان با آن مواجه می شوند و ما در اینجا قصد داریم به نکاتی درباره ی آن اشاره کنیم.

دردهای قاعدگی

باید این امر را بدانید که عادت ماهانه مساله ای طبیعی است و نشان دهنده ی سلامت دستگاه تناسلی و رحم است. این سیکل تا زمانی که منظم است نشان طبیعی و سلامت بودن دستگاه تناسلی است. در زمان قاعدگی انقباضات رحمی افزایش می یابد تا اسیدهای چرب را رها کند. این انقباضات باعث دردهایی می شود که موسوم به دردهای قاعدگی است. علاوه بر مسایل جسمی برخی از زنان و دختران دچار اختلالی می شوند که با عنوان اضطراب دوران پریود شناخته می شود. این اضطراب و پروسه علایمی چون حملات عصبی، ترس، گریه ی زیاد و بی خوابی دارد. این روند باعث تنش، اضطراب و زود رنجی می شود و لازم است به دنبال کنترل آن برآییم. روش های مقابله با اضطراب دوران پریود متفاوت است و نه قطعا اما برای هر فرد درمان متفاوتی دارد.

 اضطراب دوران پریود

روش های موثر در درمان اضطراب قاعدگی

روش های مختلفی برای کنترل اضطراب دوران پریود وجود دارد که بیشتر جنبه ی شخصی داشته و در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

این روش ها عبارتند از یوگا، ماساژ، نوشتن مطلب، با دوست خود صحبت کردن و همچنین خواب کافی نیز در درمان این نوع استرس کمک کننده است. این موارد همان مواردی است که برای غلبه بر اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد. تکنیک های شناختی و رفتاری نیز در این امر تاثیر شایانی دارد. راهکارهای تغذیه ای را برای کم کردن اضطراب دوران پریود به کار برید. رژیم های سخت غذایی را رها کنید و حتما قرص آهن مصرف کنید. مصرف کافیین را در این ایام کنار بگذارید. این اضطراب با خود کنترلی تا حدود زیادی کنترل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره همین حالا